در بازی وارکرفت 1 چه محدودیت هایی وجود دارد که آن را از سایر بازی ها متمایز می کند؟ (بخش دوم)، ما در این مطلب به بررسی دو محدودیت دیگر این بازی پرداخته ایم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
محدودیت دوم: کنترل بازی بسیار عجیب است، طوری که شاید خیلی از بازیکنندههای مدرن را در همان چند دقیقهی اول فراری دهد. شما نمیتوانید نشانگر موس را روی نقشه بکشید و نیرو انتخاب کنید. برای این کار باید درست مثل دستور گزینش در ویندوز، دکمهی شیفت را نگه دارید و روی هر نیرو کلیک کنید. شما نمیتوانید برای اعلام دستور حرکت یا حمله کلیک راست کنید، بلکه باید دکمهی میانبر مربوطه (A) را روی کیبورد فشار دهید. شما نمیتوانید نشانگر موس را به گوشهی صفحه ببرید تا دید ایزومتریکتان را جابجا کنید، بلکه برای جابجایی باید از طریق کلیک روی مینیمپ یا فشردن کلیک راست در جهت موردنظر اقدام کنید.
برای بازیکن مدرن عادت کردن به این سیستم کنترل نامعمول کمی طول خواهد کشید، ولی وقتی این اتفاق بیافتد، خواهید دید که چطور بازی را به نوبهی خود چالشبرانگیزتر میکند. به عنوان مثال وقتی تعدادی از نیروهای دشمن در حال حمله به قسمتی از پایگاه شما هستند که بیدفاع مانده، شما باید با دقت و استراتژی چهار نیرویی را که به نظرتان به بهترین شکل ممکن جلویشان را خواهند گرفت انتخاب کنید و سراغشان بفرستید و نمیتوانید با چند کلیک ساده کل لشکرتان را علیهشان بسیج کنید.
محدودیت سوم: وارکرفت مقیاس کوچکی دارد. علاوه بر اینکه در طول بازی فقط دو منبع برای جمعآوری وجود دارد (چوب و طلا) و از آن دو هم فقط یکیشان از اهمیت جدی برخوردار است (طلا)، نقشههای آن نیز به نسبت کوچک و فرمولاتیک هستند؛، بدین شکل که نیروهای شما در یک طرف نقشه قرار میگیرند و نیروهای دشمن در طرف دیگر آن. در بیشتر موارد یک رودخانه وسط نقشه کشیده شده و در امتداد هر رودخانه دو سه پل قرار دارد. این پلها تنها قسمتهایی هستند که میتوان از آنها به طرف دیگر رفت، برای همین اگر یک جناح موفق شود این پلها را ایمن کند، عملا راه حریف را بر پایگاه خود سد کرده است، چون برخلاف وارکرفت ۲، نیروهای هوایی و دریایی در وارکرفت ۱ غایب هستند و فقط از راه زمینی میتوان پیشروی کرد.
همچنین نیروهای ارکها و انسانها عملا با یکدیگر تفاوتی ندارند و هریک در جناح مقابل معادلی مشابه دارد (البته از حق نگذریم، وجود قابلیت شفابخشی بین نیروهای انسانی تا حد زیادی بازی کردن با آنها را راحتتر کرده است، چون قابلیت معادل ارکها یعنی زنده کردن نیروهای تلفشده به شکل نیروهای اسکلتی ضعیف چندان کارآمد نیست)، برای همین هروقت شما بتوانید دشمن را شکست دهید یا از آنها شکست بخورید، میدانید که انصاف رعایت شده است، چون شرایط همیشه مساوی است و با رو کردن ناگهانی یک برگ برنده نمیتوان پیروز شد.